نقش عقل در استنباط احکام از دیدگاه امام ابو حنیفه (رح)

نویسنده: حمید الله مرادی

چکیده

عقل قوه و نوری است که با پایان یافتن درک حواس، آغاز شده و مطلوب را برای قلب نمایان می­ سازد. عقل یگانه آله­ ی فهم و إدراک و معیار تکلیف است که در صورت زوال و غیاب آن تکلیف نیز ساقط می­ گردد. در مورد نقش عقل در استنباط احکام شرعی میان دانشمندان کلامی و اصولی فرقه ­ها و مذاهب اسلامی اختلاف است و با توجه به این­که فهم نقل نیز نیازمند به عقل است و بدون آن ممکن نیست، تبیین جایگاه عقل در قبال نقل و همچنان جایگاه آن در صورت عدم وجود نقل و دانستن دیدگاه امام ابو حنیفه (رح)، سردسته و مؤسس مذهب حنفیه در این زمینه، از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است و نیاز به پژوهش دارد، لذا پرسش اساسی که در این زمینه مطرح شده این است که «نقش عقل از دیدگاه امام ابو حنیفه چیست؟» این پژوهش با رویکرد فقهی- اصولی و با بهره ­گیری از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با بکارگیری روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ­ای- اسنادی کوشیده است که پاسخِ پرسش فوق را مورد کنکاش قرار دهد.

یافته ­های تحقیق نشان داده است که امام ابو حنیفه (رح) تعریفی از عقل ارائه نکرده، ولی نقش آن را در اصول دین به عنوان مصدر اساسی معرفی نموده و در فروع فقهی نقل را مصدر اصلی قلمداد نموده و در صورت عدم ورود نقل، عقل را مصدر حکم دانسته است. همچنان امام زمینه­ های کاربرد عقل در استنباط احکام شرعی را مشخص نموده و ابتداء منهج اجتهادی را پایه­ گذاری کرده و سپس با جلوگیری از استبداد رأی به اجتهاد گروهی روی آورده و عرف را نیز یکی از منابع احکام معرفی نموده و در زمینه­ ی پذیرش خبر واحد، به ویژه تعارض آن با منابع عقلی شرایط سخت­گیرانه وضع نموده و در صورت تعارض، منابع عقلی را نسبت به آن مقدم دانسته است. فقه افتراضی یکی دیگر از پایه ­ریزی های امام ابو حنیفه (رح) است که با بکارگیری عقل آن را مطرح کرده است.

واژگان کلیدی: عقل، امام ابو حنیفه (رح)، اصول دین، فروع دین، استنباط احکام شرعی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا