پاره کردن جسد از دیدگاه فقه اسلامی
پاره کردن جسد یکی از مسائل نو ظهوری است، که در این زمینه نص قرآن و سنت موجود نمی شود مجلس مجمع الفقه در این زمینه حکم نموده است.
1-پاره کردن جسد برای یکی از اغراض و اهداف ذیل درست است
الف- تحقیق در دعاوی جنائی جهت شناخت اسباب مرگ و یا جنایتی که انجام گرفته است، معمولا در صورتی این کار صورت می گیرد که شناخت اسباب وفات برای قاضی مشکل شود و آخرین راه شناخت پاره کردن جسد مرده باشد.
ب- جهت تحقیق امراضی که مقتضی پاره کردن جسد است؛ پژشگان با ابن روش امراض را شناسائی نموده و احتیاطات و راه های علاج مناسب را جستجو می کنند.
ج- یکی از اهداف پاره کردن جسد است تعلیم و تعلم در علم طب است.
2- پاره کردن جسد بخاطر تعلیم، در آن برخی قیود رعایت کرده می شود.
الف- جسد باید از شخص معلوم باشد، مشروط بر اینکه شخص قبل از وفاتش، اجازه پاره کردن جسد خود را داده باشد، یا اینکه ورثه او اجازه داده باشد پاره کرده جسد شخص معصوم الدم فقط در هنگام ضرورت جایز است.
ب- باید تشریح و پاره کردن جسد به اندازه ی ضرورت باشد، تا اینکه جسد مرده عبث و بیهوده نشود
ج- پاره کردن جسد خانم ها فقط توسط پژشکان خانم باید صورت بگیرد.
د- در تمام احوال دفن تمام اجزای جسد پاره شده، در خاک لازم است
نویسنده: محمد عمر مبارز